Kunder hos Bedege

Här nedan är några av de kunder i olika branscher vi arbetar med idag:

Vill du veta mer är det bara att kontakata oss!



Pocketshop                                                                                                                        

Pocket Shop är Sveriges ledande återförsäljare av pocketböcker. Pocket Shop finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Arlanda, Berlin, Frankfurt samt Helsingfors och har i dagsläget 20 butiker. Pocket Shops affärsidé är att sälja bra pocketböcker på centrala lägen av välinformerad personal, vilket de gjort med framgång sedan 1989.

Bedege levererar ett flertal tjänster till Pocket Shop, några exempel är integrerat kassa- och affärssystem, Data och Telekommunikation, hårdvara (kassa, PC server etc.) till butiker och HK samt support- och förvaltningsavtal för de ingående delarna.


Life Europe                                                                                                                      

Life är Nordens ledande handelsplats för produkter och tjänster inom hälsa. Life hjälper sina kunder att hålla sig friska genom att hitta en bättre balans mellan kost, motion och vila. Life har 450 butiker fördelat på Sverige, Norge och Finland och ca 500 000 klubbmedlemmar. Lifekoncernen har 343 anställda och omsatte över 0,9 miljarder SEK 2009 (0,8 miljarder SEK 2008). Totalt, inklusive medlems- och franchisebutiker omsätter Life i Sverige, Norge och Finland 1,9 miljarder SEK (1,7 miljarder SEK 2008).

Bedege har ett mångårigt samarbete med Life Europe i from av IT partner för Kassa- och affärssystem. Life Europe har ett omfattande sammankopplat affärssystemsstöd i sin verksamhet, till exempel kassa, back-office, web, logistik och kundklubb där Bedege är en vital partner. Vidare levererar Bedege kassasupport och kassahårdvara till de svenska butikerna.


Selecta                                                                                                                         

Selectas affärsidé är att erbjuda mat och dryck för arbetsplatser och offentliga miljöer. I Selectas strävan att bli bättre på allt de gör har de uttalat fyra löften. Allt de gör och levererar skall vara fräscht, proffsigt, njutningsfullt och genomsyrat av omtanke.

Bedege levererar POS lösningen till Selectas Bistrokoncept som är en vendingmaskin som riktar sig till arbetsplatser som vill ha mat på jobbet. Konceptet går ut på att vendingmaskinen tillhandahåller kylda eller frysta målitider, drycker, snacks och mellanmål som betalas med kort på plats. Bedege har levererar hela betallösningen med hård och mjukvara samt ett löpande IT-stöd för att underhålla och vidareutveckla produkten.


NK                                                                                                                                             

Nordiska Kompaniet grundades 1902 och finns både i Stockholm och Göteborg. Båda varuhusen har en genomströmning av ungefär 12,5 miljoner besökare årligen.  På NK hittar man allt från diverse high-end märken till heminredning m.m.

NK-nyckeln är NK:s bonusprogram. För att hantera programmet har Bedege utvecklat en speciell BIKT-server, BonusIntegreradKassaTerminal. För avdelningar som inte har integrerat NK-nyckeln mot BIKT levererar vi speciella terminaler för detta.

Bedege installerade LS Retail och Microsoft Dynamics NAV under sommaren 2006. Det är ett 40-tal butiker i Stockholm och knappa dussinet i Göteborg och totalt rör det sig om runt 70-80 kassor som använder systemen. Bedege ger full support både för Microsoft Dynamics NAV och NK:s nätverk där bland annat NK-nyckeln hanteras. Supporten är i gång alla dagar varuhusen har öppet. 99,5 procent av alla ärenden löser våra supporttekniker på distans. Nätverket övervakas med avancerad teknik. 

Dessutom har NK ett depåavtal vilket innebär ett depålager redo hos oss för att snabbt kunna byta ut trasiga enheter i kassor och nätverksutrustning.



Stena Line                                                                                                                     

Stena Line med huvudkontor i Göteborg är ett av världens största färjerederier med tre affärsområden; Skandinavien, Nordsjön och Irländska sjön. Stena Line har Europas mest heltäckande linjenät med 22 färjelinjer och 38 fartyg som trafikerar ett stort antal destinationer i Skandinavien, Storbritannien, Irland, Tyskland, Polen, Holland och Baltikum. Verksamheten omsätter över 10 miljarder kronor och har cirka 6 000 anställda.

Bedege har levererat Toshiba kassaterminaler modell STA-10 sedan 2010, idag har Stena närmare 450 sådana kassa-terminaler på sina färjor. Kassorna hanterar all försäljning ombord i Taxfree-butiker, restauranger, barer och andra typer av försäljningsställen.
Servicen för alla kassaterminaler styrs från Bedeges serviceverkstad i Stockholm och sker via serviceutbyten med Stenas 13 lokala depåer i 9 länder. 



Östensson Livs                                                                                                                

Verksamhet:

Östenssons Livs AB grundades 1963 av Gösta Östensson. Idag drivs och ägs företaget av dottern Karina Lindblad och hennes man Håkan Lindblad.

Östenssons är en fristående livsmedelskedja som du finner i västra Östergötland. Du hittar fyra butiker i Motala, två butiker i Vadstena, en butik i Skänninge, en butik i Borensberg och en butik i Linköping. Utöver butikerna har Östenssons en central tillverkningsenhet i Motala. Här finns ett eget bageri, en egen styckcentral samt ett eget kök. Dessa enheter levererar dagligen produkter till Östenssons butiker. Östenssons Livs bedriver både produktion och försäljning av livsmedel. Företaget har nio butiker, trettionio utgångskassor och sex kassor i förbutiker. Drygt 140 årsanställda och en omsättning på cirka 400 miljoner kronor

Bedege och Östenssons

Under 2004 fick Bedege förtroendet att implementera Microsoft Dynamics NAV med LS Retail för att kunna integrera ekonomi, Backoffice och kassa – en funktion som tidigare saknats.

Systemet omfattade huvudkontor med inköps- och ekonomiavdelning, samt kassa och Backofficesystem. Som hårdvara i systemet valdes Toshiba kassor, med tangentbord i utgångskassorna och Touchskärm i förbutikerna. Östenssons valde även en integrerad kontokortslösning med PIN-terminal förberedd för EMV.

Östenssons Livs AB har sen starten 2004 använt affärssystemet Microsoft Dynamics NAV 3.70 med LS Retail 3.75. Östenssons beslutade att under 2012 driftsätta Microsoft Dynamics NAV 2009 R2 med LS Retail 6.3. Bedege har hållit en genomgång omfattande processer som är viktiga för Östenssons. En slutsats efter denna genomgång var att Östenssons efter en implementation av den nya versionen av systemet skulle göra betydande tidsbesparingar inom flera områden, t ex upprättande och underhåll av artikelregister och redovisning. Vidare erhåller man viktiga funktioner som man idag saknar, exempelvis flexibla lösningar för kampanjhantering samt möjlighet att integrera mot flera intressanta lösningar som kan höja värdet mot deras slutkunder. Samtidigt med införandet av den nya versionen så beslutade Östenssons att byta ut hårdvaran i kassorna. Åter igen föll valet på Toshibas modeller som fungerat bra ända sedan starten för 8 år sedan.

Lösningen:

Den systemlösning som är driftsatt hos Östenssons Livs är i grunden affärssystemet Microsoft Dynamics NAV med tilläggsprodukten LS Retail. Lösningen är helintegrerad, vilket bl. a. innebär att registrering av affärstransaktioner sker endast en gång oavsett om det rör sig om transaktioner i kassalinjen och inköps- eller försäljningsorder. Samtliga nödvändiga transaktioner skapas automatiskt av systemet vid bokföring i respektive delprocess. En transaktion skapad i kassan kommer sålunda att automatiskt generera redovisnings-, artikel- och momstransaktioner. I de fall lagervärdering tillämpas även värdetransaktioner för bestämning av lagervärdet utifrån den värderingsprincip som ålagts respektive artikel.

Från förvaltningsansvarige:

"Östenssons är en intressant kund i en utmanande bransch med stora transaktionsvolymer med många kampanjer och erbjudanden. Att dom beslutade sig för att införa den senaste versionen av lösningen var mycket glädjande! Det öppnar flera möjligheter som både kan förbättra deras interna processer, höja värdet för deras slutkunder och minska belastningen för deras medarbetare. Kunden är både flexibel, engagerad och entusiastisk inför framtiden. Den största utmaningen för Bedege och införandet av Microsoft Dynamics NAV och LS Retail har varit transaktionsvolymen i kassorna samt kortbetalningar. Marginalerna för fel är små och minsta stopp i kassalinjen får stora konsekvenser. En utmaning vi fått kämpa med men nu har under stabil drift trots den stora mängden transaktioner. Jag tycker det ska bli kul att följa kunden i takt med att dom tar fler och fler delar av systemet i drift. Det finns en stor potential, både hos kunden och den systemlösning dom valt."




OKQ8                                                                                                                                     

Redan 1990 installerade vi de första Toshiba-kassorna på OK:s stationer – totalt fler än 1000 stycken, både bemannade kassor och obemannade tankautomater. Stationerna har idag kassalösningar från Toshiba och pumpkoppling från Stone PC. Stationer i egen regi har också hårdvara från Dell. 

Vi står som leverantör av all hårdvara förutom själva pumparna. Bedege ansvarar för hårdvaruservice och sedan april 2007 även för mjukvarusupport.

För OKQ8 är det viktigt att systemet är i drift dygnet runt. Därför har man valt att ha Online UPS (batteribackup och störningsskydd) på samtliga stationer. Man har också en dedikerad och anpassad kassadator som uppfyller de krav som ställs för kontinuitet och driftsäkerhet. 

Bedege levererar och konfiguerar dessutom hårdvara för biluthyrningssystem, bildelskatalog och pejldatorer. Vi levererar också Microsoft Dynamics NAV till OK:s dotterbolag Vi Bilägare och Arithma.



Svenska Hem                                                                                                                      

Fackhandelskedjan Svenska Hem har inredningshus över hela landet, från Luleå i norr till Malmö i söder. De är Sveriges fjärde största aktör inom segmentet möbler och heminredning med en omsättning på 1,2 miljarder kronor och ca 400 anställda i kedjan. 

För Svenska Hem har Bedege fått förtroendet att leverera affärs- och butiksdatasystemet LS Retail integrerat med Microsoft Dynamics NAV. En av de stora anpassningarna vi gjort i systemet är en möbelkonfigurator som behandlar varianter såsom en sängs hårdhet och storlek. Även hårdvara i form av Toshiba POS ska användas till samtliga kassor. Det handlar om totalt 25 butiker och minst 50 kassor. 

Den första butiken driftsattes i Lidköping i oktober 2007 och sedan dess fortsätter driftsättningar runtom i landet. 

Svenska Hem har även support och service för både mjuk- och hårdvaran.









Benn's Mast & Båttillbehör                                                                                         

Benns är nordens största mast- och riggcenter och har varit verksamma sedan 1954 och levererar full service till båtfolket. Benns välförsedda butik innehåller allt som båtägaren behöver, och i mast- och riggverkstan tillverkar Benns fortfarande egna master och kompletta riggar. Hos Benn’s har finns ett samlat kunnande som gör dem unika i båtbranschen.

Bedege tillhandahåller tillsammans med en annan NAV partner komplett affärs- och kassasystem där Bedege levererar kassalösningen med hård och mjukvara samt support på denna. Benns har ett omfattande integrerat systemstöd för bland annat produktion, försäljning på web och i butik, bokföring och uppföljning.